"Alternatief baangebruik zal voor meer overlast zorgen in de Vlaamse Rand"

Door Bart Nevens op 9 mei 2017, over deze onderwerpen: Kortenberg, Luchthaven, Vlaamse Rand

Gevraagd naar de impact van het ‘alternatief baangebruik’ zoals voorgesteld door Brussels Airport Company (BAC) voor de Vlaamse Rand antwoordde minister Schauvliege dat ze niet vooruit wil lopen op de feiten. “Nochtans is het zonneklaar dat de Vlaamse Rand meer hinder zal ondervinden”, zegt Bart.

Het rapport van de UGent rond de geluidscontouren rond de luchthaven van Zaventem geeft duidelijk de subtiele invloed weer van de samenstelling van het vliegverkeer, het aantal vliegbewegingen en specifieke wijzigingen in baangebruik en vliegprocedures op de vorm van de geluidscontouren.

In 2015 werden renovatiewerken aan de baan ‘25L ‘uitgevoerd waardoor de dwarsbaan ‘19’ intensiever als bijkomende startbaan werd ingezet voor opstijgingen. In 2016 stabiliseerde het aantal vertrekkende vluchten vanop baan 19 en daalde het naar minder dan 4000 opstijgingen op jaarbasis. “BAC wil tegen 2020 naar een hogere baancapaciteit evolueren tijdens de piekmomenten overdag. Met andere woorden: als het van BAC afhangt zal de hinder die de omwonenden in 2015 ondervonden als gevolg van de renovatiewerken aan 25L tegen 2020 waarschijnlijk dagelijkse kost zijn."

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is