Bart haalt slag thuis: uitbreiding PMD-zak komt er!

Door Bart Nevens op 21 juni 2018, over deze onderwerpen: Afvalbeleid, Energie, Kortenberg, Leefmilieu

Reeds van in het begin van de legislatuur pleitte Bart voor de uitbreiding van de pmd-zak. Minister Schauvliege bevestigde deze week in het Vlaams Parlement formeel dat die uitbreiding er ook effectief komt. "Een heel goede zaak: sorteren wordt eenvoudiger en we zullen meer recycleren", zegt Bart tevreden.

De kogel is door de kerk: de pmd-zak zal uitgebreid worden. "Eindelijk, zou ik durven zeggen. Terwijl er verschillende initiatieven op tafel lagen zoals een aparte roze zak (zoals we die nu ook al in Kortenberg hebben voor onze plastics), pleitte ik van in het begin voor één uitgebreide zak. De voordelen zijn legio: een makkelijkere sorteerboodschap en meer recyclage. Volgens Fost Plus zouden we op die manier tot 70.000 ton afval per jaar minder verbranden. En de kostprijs voor de lokale besturen zou met 18 miljoen kunnen afnemen", zegt Bart.

"Ik ging echter niet louter uit van een buikgevoel, maar trok effectief op werkbezoek naar afvalverwerkende bedrijven en sprak ook binnen onze afvalintercommunale met verschillende mensen om over de haalbaarheid van de uitbreiding te discussiëren."

Zak blijft waarschijnlijk blauw

Aangezien blauw en roze samen paars vormen, sprak Bart altijd over de paarse zak. "De kleur van de zak was vooral beeldspraak om aan te geven dat wat in de blauwe zak mag én wat in de roze zak mag gerust samen kunnen. Waarschijnlijk zal de pmd-zak gewoon blauw blijven, maar daar gaat het mij niet om: ik ga voor de inhoud", knipoogt Bart.