Brusselse woordbreuk: vervuiling Zenne stopt pas in 2019

Door Bart Nevens op 2 mei 2018, over deze onderwerpen: Brussel / Vlaamse Rand, Leefmilieu, Natuur, Openbare werken

Voor de derde maal reeds komt de Brusselse Regering terug op haar woord: het reinigen van de grootste riolering van het land wordt wederom op de lange baan geschoven. “De vervuiling van de Zenne blijft dus rustig doorgaan”, reageert Bart verontwaardigd. "Ik begrijp niet dat minister Schauvliege geen gerechtelijke stappen neemt."

Ondanks eerdere Brusselse beloftes wordt de Zenne om de twee dagen nog steeds zwaar vervuild met Brussels afvalwater. “En die vervuiling zal nog zeker een jaar aanhouden. Dan pas voorziet de Brusselse Regering het einde van de schoonmaakwerken van de bewuste riolering. Ook nu weer komt de Brusselse regering terug op haar eerdere belofte: eerst ging de collector eind 2017 of ten laatste begin 2018 gekuist worden, nu is er sprake van half 2019”, zegt Bart.

“Waarom slaat u niet harder op tafel?”, wou Bart weten van minister Schauvliege. "Helaas gaf de minister opnieuw hetzelfde antwoord als in het verleden, met name dat Vlaanderen geen contract heeft met Vivaqua – dat instaat voor het onderhoud van de riolering – en dat het een ingewikkelde procedure betreft."

"Vlaanderen wordt te kijk gezet"

“De Brusselse regering pleegt niets minder dan woordbreuk. Als schepen van Ruimtelijke Ordening weet ik als geen ander dat het belangrijk is om de juiste procedures te volgen. Maar als je ziet dat de Brusselse administratie pas op 1 maart de aanbestedingsprocedure uitschreef, dan word je gewoonweg te kijk gezet", zegt Bart.

Het antwoord van minister Schauvliege was echter niet veel nieuws onder de zon. “De minister wees er terecht op dat een algemene milieuschade soms moeilijk toe te wijzen is aan één bepaalde oorzaak van vervuiling, maar dat ze het blijft het opvolgen. Dat klopt, maar we moeten op onze strepen durven staan.”

Minister Schauvliege en heel wat collega’s volgden Bart zijn redenering en spraken van een ‘gedeelde bezorgheid’. “Net daarom is het zo belangrijk om erop te blijven hameren. Wat mij betreft moeten we een stap verder gaan en gerechtelijke stappen nemen zolang de vervuiling doorgaat. Laat ons hopen dat men in Brussel eindelijk werk maakt van een degelijk waterbeleid, de vissen in de Zenne zullen ons dankbaar zijn”, besloot Bart.

Bekijk hier de korte reportage die Ring TV maakte over Bart zijn vraag aan de minister!