Captatieverbod in Vlaams-Brabant uitgebreid

Door Bart Nevens op 6 augustus 2020, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Natuur, Water

De waterstanden staan momenteel zo laag dat gouverneur Lodewijk De Witte vanaf vandaag een captatieverbod instelt voor alle waterlopen van de provincie Vlaams-Brabant. "Naast de uitzonderlijke droogte staan we ook voor een hittegolf. Als gedeputeerde voor leefmilieu en waterlopen pleitte ik voor een uitbreiding van het captatieverbod. Ik ben dan ook tevreden dat die uitbreiding er nu is", zegt Bart Nevens.

Het droogste voorjaar in 119 jaar noopte de gouverneur van Vlaams-Brabant om reeds in de maand mei een uitgebreid captatieverbod in het oostelijke Demerbekken en het zuidelijke Dijle- en Zennebekken in te stellen. In het noorden en westen was het captatieverbod tot nu toe eerder beperkt. Maar ook daar zijn er momenteel zeer lage waterpeilen, de laagste debieten van de voorbije maanden.

"Bovendien stevenen we ook af op een droge zomer en staan we voor een hittegolf. Op advies van de Vlaamse droogtecommissie en de terugkoppeling met het provinciaal droogteoverleg van 4 augustus, waar ik als gedeputeerde deel van uitmaak, heeft de gouverneur besloten om een captatieverbod in te stellen voor de onbevaarbare waterlopen in de hele provincie Vlaams-Brabant. Uitzondering vormen de onbevaarbare waterlopen Dijle en Demer en de bevaarbare waterlopen Zenne, Dijle, Demer, Kanaal naar Charleroi, Kanaal Leuven-Dijle en Kanaal Brussel-Rupel”, legt Bart uit.

Spaarzaam zijn is de boodschap

Een andere uitzondering op dit verbod  is ook het beperkt capteren van water als drinkwater voor het eigen vee dat nog buiten staat en het beperkt capteren van aanmaakwater voor gewasbeschermingsmiddelen.

“Naast de droogte zien we ook dat het verbruik enorm de hoogte in gaat. In het voorjaar kwam er in delen van Overijse zelfs even geen water meer uit de kraan. Ik wil dan ook oproepen om zeer spaarzaam te zijn met water en geen water te verspillen.”