U bent hier
Een realistisch voorstel voor de luchthaven van Zaventem, graag.

De negentien Brusselse burgemeesters willen dat Brussels Airport een invulling krijgt als luchthaven voor personenvervoer, met louter nog activiteit overdag. Brussel mag volgens hen ook nooit worden overvlogen, "om de gezondheid van de burgers en de veiligheid te verzekeren". De conclusie is eenvoudig: in Brussel wil men de sluiting van de luchthaven van Zaventem.
De oproep van de 19 burgemeesters is een onverkorte eis tot de sluiting van de luchthaven van Zaventem. Dat is de enige conclusie die je kan trekken als je de voorstellen bekijkt: inkorten van de nachten, het beperken van de luchthaven tot louter personenvervoer en het niet overvliegen van Brussel. Verder stellen de burgemeesters ook nog voor om de spreiding van de vrachtactiviteiten en de lowcostvluchten over de regionale luchthavens te herbekijken. Lees: Naar de met overheidsgeld ondersteunde luchthavens van Luik en Charleroi (of was het Brussels South?).
Belang van de luchthaven van Zaventem is onmiskenbaar groot
Enkele eenvoudige cijfers tonen aan hoe belangrijk de luchthaven van Zaventem is voor onze regio, voor Brussel en bij uitbreiding het hele land. Volgens een rapport van de Nationale Bank uit 2014 was de luchthaven van Zaventem in 2012, rechtstreeks en onrechtstreeks, goed voor zo’n 38 288 voltijdse jobs. Meer dan 3400 daarvan komen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Heeft Brussel niet genoeg aan zijn 101.000 (honderd en één duizend!) werklozen?
De toegevoegde waarde die Brussels Airport creëert is enorm: 3000 miljoen euro op jaarbasis. De belangen van de luchthaven van Zaventem zijn voor onze regio, Brussel incluis, onmiskenbaar. Toch lijken ze dit in Brussel niet te beseffen.
Is een Brusselaar meer waard dan een Vlaming?
Volgens de 19 burgemeesters, mogen dichtbevolkte gebieden niet worden overvlogen, "om de gezondheid van de burgers en de veiligheid te verzekeren". Lees: Het Brusselse gewest. ‘En de Vlaamse Rand dan? En de regio Leuven dan?’, zie ik u terecht denken. Kom nou, daar woont toch werkelijk niemand? Al zeker niemand wiens gezondheid en veiligheid in rekening gebracht moeten worden.
Dat de Brusselse burgemeesters in de eerste plaats de belangen van hun inwoners trachten te optimaliseren is begrijpelijk. Het is ook hun taak als burgemeester. Maar de inwoners van de Rand botweg bestempelen als tweederangsburgers is een brug te ver. Of de belangen van de Brusselaars met dit voorstel ook effectief verdedigd worden is een andere vraag.
Evenwichtige spreiding
De oplossing voor de problematiek die de luchthaven met zich mee brengt ligt in een evenwichtige spreiding. Het voorstel van de 19 burgemeesters valt te betreuren, want het is doorspekt met onredelijke en onrealistische eisen. Net zoals het voorstel van actiegroep Pas Question, is ook dit voorstel compleet van de pot gerukt. Deze eisen onverkort doorvoeren betekent immers niet alleen de economische onleefbaarheid van de luchthaven maar ook van de hele regio. Een sluiting van de luchthaven van Zaventem staat gelijk aan Renault Vilvoorde tien keer sluiten. Of de sluiting van Ford Genk maal vier.
De N-VA gaat voor een sluitend beleid voor de luchthaven. We streven dan ook naar een samenwerkingsakkoord tussen Vlaanderen, de Federale staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Constructieve voorstellen kunnen een meerwaarde bieden in het zoeken naar een gedragen oplossing, onredelijke voorstellen niet.