Geen nieuw doortrekkersterrein in Huizingen

Door Bart Nevens op 15 oktober 2019, over deze onderwerpen: In de Pers

Het doortrekkersterrein voor woonwagenbewoners aan het provinciedomein van Huizingen sluit voorgoed de deuren. "We zijn niet van plan om een nieuw terrein aan te leggen", zegt bevoegd gedeputeerde Bart Nevens.

Iets meer dan veertien jaar geleden opende tegenover het provinciedomein van Huizingen een doortrekkersterrein voor woonwagenbewoners. Het begon als een proefproject voor het tijdelijke verblijf van rondtrekkende woonwagengezinnen.

Al jaren is er sprake om de locatie definitief in te richten. Als beheerder van terrein rekende de provincie daarvoor op subsidies van de Vlaamse overheid. "Intussen is het terrein al anderhalf jaar gesloten, omdat de vernieuwing op zich liet wachten en de leefomstandigheden te wensen overlieten. N-VA-ministers Ben Weyts en Liesbeth Homans beslisten vorig jaar dan ook dat de 1,2 miljoen euro voor de heraanleg van het terrein niet langer ingezet zou worden voor de aanpak van het terrein in Huizingen", legt Bart Nevens uit.

Koerswijziging

"Het vorige provinciebestuur was het idee van een nieuw doortrekkersterrein genegen, maar als bevoegd gedeputeerde heb ik het geweer van schouder veranderd. We gaan helemaal geen nieuw terrein aanleggen", zegt Nevens. “De herinrichting van het doortrekkersterrein in Huizingen kwam niet van de grond. Zo'n terrein beheren is allerminst goedkoop én bovendien hebben we reeds een terrein op onze eigendom aan het PIVO, het Provinciaal Instituut Voor Opleiding in Asse, waar brandweer en politie trainen. Dat zal operationeel blijven. Wat we met het vrijgekomen terrein in Huizingen zullen doen, hebben we nog niet bepaald".

Bron: Het Nieuwsblad