Groei Brussels Airport niet tegen elke prijs

Door Bart Nevens op 16 november 2016, over deze onderwerpen: Kortenberg, Vlaamse Rand
Bart Nevens Brussels Airport Luchthaven Zaventem

Brussels Airport zou in haar ‘visienota 2040’ opnieuw het idee van een een verlenging van landingsbaan 25L lanceren, zou klonk het vanochtend in de media. “De luchthaven is enorm belangrijk, maar de lasten moeten eerlijk verdeeld worden. We moeten de concrete plannen afwachten.”, zegt Bart.

De luchthaven van Zaventem wil groeien en maakte daarom een ‘visienota 2040’ op. Daarin zouden volgens de pers onder meer voorstellen voor een zuidelijke ontsluiting, de komst van nieuwe bedrijventerreinen en de verlenging van startbaan 25L staan. “Die startbaan zou met 800 meter verlengd worden waardoor Erps-Kwerps onleefbaar dreigt te worden. Vliegtuigen zullen immers hun landing veel sneller inzetten en pal achter de dorpskern van onze deelgemeente landen. Ook Herent, Leuven, Kampenhout en Haacht zouden meer hinder ondervinden. Voor mij is dit dus een no passaran”, zegt Bart.

Doen Brusselse dwangsommen onze Vlaamse gemeenten de das om?

De Brusselse Regering, waar ook CD&V, Open VLD en SP.a vrolijk deel van uitmaken, besliste recent om de tolerantiegrens voor vliegtuiglawaai te schrappen. Dit maakt dat de vliegtuigmaatschappijen hoge boetes dienen te betalen, hoewel ze gewoon de vluchtroutes die de federale instelling Belgocontrol hen oplegt volgen. “Deze juridische onzekerheid weegt door bij de luchtvaartbedrijven. Ik kan dus begrijpen dat de luchthavenuitbaters oplossingen zoeken en ik wil ze daar ook in steunen. Maar niet tegen elke prijs. Ook Brussel moet zijn deel van de lasten dragen”.

“Maar dit zijn slechts de plannen die we via de media vernemen. Binnenkort zitten we samen met de luchthavenuitbaters om hun concrete voorstellen te bekijken en te bespreken. Ik wil dus niet vooruitlopen op de feiten en graag dat onderhoud afwachten.”