Grootschalige mediacampagne moet ‘Vlaamse Rand-gevoel’ in de verf zetten

Door Bart Nevens op 22 maart 2018

Het is fantastisch wonen en leven in de Vlaamse Rand. Om dat meer in de verf te zetten komt er een ruime mediacampagne die de unieke eigenheid van de streek en het ‘Rand-gevoel’ moeten versterken”. Dat antwoordde minister Ben Weyts (N-VA) op een vraag van Vlaams Volksvertegenwoordiger Bart Nevens (N-VA) in het Vlaams Parlement. Nevens is verheugd: “Zo’n campagne zou meteen ook het sociaal weefsel en het gemeenschapsgevoel van onze regio, die gekenmerkt wordt door een sterke internationalisering, ten goede komen”.

Uit een gezamenlijke studie van het Documentatiecentrum Vlaamse Rand en BRIO (het Brussels Informatie-, Documentatie- en Onderzoekscentrum) bleek dat de inwoners van de Vlaamse Rand over een gezonde dosis fierheid bezitten als het gaat over hun streek, en gelijkaardige uitdagingen erkennen. “De gemeenten in de Vlaamse Rand staan allen voor gelijkaardige uitdagingen als het gaat om internationalisering, mobiliteit, huisvesting, onderwijs, enzovoort. Maar ondanks die gedeelde noden en fierheid kunnen we niet echt spreken van een sterk ‘Vlaamse Rand-gevoel’, zoals de Limburgers wel een Limburg-gevoel hebben”, zegt Bart Nevens.

De minister beaamde dat: “De fysieke afstand en het feit dat de Rand een cirkel om Brussel beslaat verhinderen dergelijk gevoel. Daarom bekijk ik de mogelijkheden om via een ruime mediacampagne dat ‘Randgevoel’ te versterken, want naast de uitdagingen is het fantastisch wonen en leven in onze streek en dat mogen we ook wel eens in de verf zetten.

Bart Nevens toonde zich uitermate tevreden: “Zo’n campagne is zeer welkom in onze streek. Dat zou niet enkel de identiteit van onze streek ondersteunen, maar ook het sociaal weefsel van onze regio ten goede komt”.

 

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is