Kunstnesten om huiszwaluwen te ondersteunen

Door Bart Nevens op 8 oktober 2019, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Lokale overheid, Natuur

Door een gebrek aan geschikte nestlocaties, gaat het niet goed met de zwaluwen in onze regio. “Daarom helpen we de zwaluwen door in 13 gemeenten kunstnesten te plaatsen”, zegt gedeputeerde voor leefmilieu en dierenwelzijn Bart Nevens.

Zwaluwen vinden in de winter niet voldoende insecten in onze regio's, en dus overwinteren ze in Afrika. In de lente, wanneer er terug voldoende insecten aanwezig zijn, komen ze terug om voor nakomelingen te zorgen.

“Zwaluwen zijn erg honkvaste trekvogels en keren jaarlijks terug naar hetzelfde nest. Huiszwaluwen 'metselen' hun nesten met modder onder de dakgoten van huizen. Door de hedendaagse architectuur ontstaat een gebrek aan geschikte locaties. Door het feit dat onze omgeving steeds 'netter' wordt, is er vaak te weinig modder voor het bouwen van nesten”, zegt Bart Nevens, gedeputeerde voor leefmilieu en dierenwelzijn.

Provinciale ondersteuning

Kunstnesten helpen de huiszwaluwen een handje. Ze zorgen ervoor dat vogels minder lang aan hun nest moeten bouwen en sneller eieren kunnen leggen, waardoor de kolonies de komende jaren weer kunnen uitbreiden.
"Daarom werken het Regionaal Landschap Dijleland, samen met de provincie Vlaams-Brabant en de gemeenten Bertem, Bierbeek, Boortmeerbeek, Haacht, Herent, Hoeilaart, Huldenberg, Kampenhout, Kortenberg, Leuven, Oud-Heverlee, Overijse en Tervuren, een kunstnestenproject uit. Dit project kadert binnen onze ondersteuning van het gemeentelijke natuurbeleid. Hiervoor trokken we 17.000 euro uit."

Herent geeft het voorbeeld

Toen café ‘Den Travoo’, met een groot aantal natuurlijke zwaluwnesten, in 2017 afbrandde zocht de gemeente Herent samen met het Regionaal landschap Dijleland naar kandidaten om nieuwe kunstnesten te plaatsen. Een huiszwaluwkunstnest ophangen heeft enkel zin vlakbij bestaande nesten, want zwaluwen leven in groepen. De gemeente Herent plaatst al jaren kunstnesten bij geïnteresseerde inwoners die op geschikte locaties wonen.

Perfecte periode voor ophangen nestkastjes

“Maar we denken uiteraard niet enkel aan de huiszwaluwen. Het najaar is in het algemeen een ideale periode voor het ophangen van nestkasten voor allerhande vogelsoorten, van meesjes tot roodborstjes. Ik roep onze inwoners dan ook op om na te gaan hoe ze in hun eigen tuin hun steentje kunnen bijdragen, zodat we samen onze natuur weer iets robuuster kunnen maken”, besluit Bart Nevens.

Zelf meehelpen? Dat kan!

Wie wil meehelpen om de zwaluwen een vliegende start te geven, kan dat. Wie vlakbij een zwaluwkolonie woont, kan nagaan of zijn gemeente meedoet met het zwaluwproject. Voorwaarde is wel dat er bewoonde zwaluwnesten in de buurt zijn en men een brede lichtgekleurde dakoversteek heeft. Denk er aan dat ook andere vogelsoorten onze steun kunnen gebruiken!
Wie vragen heeft kan gerust contact opnemen met Regionale Landschap Dijleland via: 016 40 85 58 of via een info [at] rld.be (email naar het Regionale Landschap).