Nederokkerzeelsesteenweg wordt veiliger

Door Bart Nevens op 10 oktober 2018, over deze onderwerpen: In de Pers, Jeugd, Kortenberg, Natuur, Openbare werken, Sport, Water
Bart Nevens Fietspad Kortenberg fiets fietser

Fietsen van Erps-Kwerps naar Nederokkerzeel wordt een pak veiliger. "We gaan de straat volledig heraanleggen én het fietspad doortrekken", zegt Bart als schepen van Openbare Werken tevreden.

Als je van Nederokkerzeel naar Erps-Kwerps fietst via de Nederokkerzeelsesteenweg dan moet je als fietser op de gemeentegrens van het fietspad overgaan naar de rijbaan. "In de legislatuur 2006-2012 verkoos onze buurgemeente Kampenhout om de fietspaden langs de Nederokkerzeelsesteenweg aan te leggen, maar wij opteerden destijds voor een alternatief traject via de velden. Op die manier haalden we het fietsverkeer écht weg van het autoverkeer en kunnen fietsers er in alle veiligheid hun weg verder zetten", legt Bart uit.

"We zien echter dat er heel wat fietsers toch de Nederokkerzeelsesteenweg verkiezen. Ongetwijfeld zit het succes van de fietsostrade F3 tussen Brussel en Leuven daar voor iets tussen, waardoor dit als het ware een invalsweg geworden is naar de F3. In 2013 beslisten we om de steenweg deze legislatuur grondig aan te pakken, en nu gaan we er ook fietspaden aanleggen."

Minder-hinder

"Deze werken stonden in onze meerjarenplanning van 2013 en toen al was duidelijk dat we de studie pas dit jaar zouden laten uitvoeren. De voorbije maanden werd hard gewerkt aan een ontwerp en dat is nu klaar. Op 18 oktober, ná de verkiezingen dus, trekken we ermee naar de buurtbewoners. Dit is dus geen verkiezingsstunt', zegt Bart.

De steenweg zal volledig heraangelegd worden tussen de Oudebaan in Erps-Kwerps en de grens met Nederokkerzeel. "Zoals steeds kiezen we voor de "minder-hinder"-aanpak. De voorbije jaren gingen we op dezelfde wijze in onder meer de Karterstraat en vandaag in de Sterrebeeksesteenweg voor een totaalaanpak. Zo worden alle nutsvoorzieningen en het wegdek vernieuwd, komen er verhoogde kruispunten, veilige oversteekplaatsen, voet- en fietspaden die aansluiten op het fietspad in Nederokkerzeel, een snelheidsbord en een infrarode snelheidscamera."

Tijdens een infovergadering op 18 oktober tijdens de infovergadering in OC De Zolder in Erps-Kwerps zal de gemeente luisteren naar de opmerkingen van de omwonenden. De werken staan voor 2019 gepland.