Waterproblemen Kruisstraat weldra van de baan

Door Bart Nevens op 25 april 2018, over deze onderwerpen: Kortenberg, Lokale overheid, Openbare werken
Vlaams Parlement roept belangenconflict in tegen fusie drinkwaterintercommunales

De Kruisstraat in Everberg krijgt eindelijk een nieuwe waterleiding. Hiermee komt er een einde aan jarenlange ellende waarbij de buurt om de haverklap zonder water zat. “Binnenkort zullen de bewoners en de handelaars opnieuw op beide oren kunnen slapen” zegt Bart als schepen van Openbare Werken tevreden.

De waterleiding in de Kruisstraat in Everberg wordt volledig vernieuwd door De Watergroep. "In feite stonden die werken niet op de planning, maar de vele problemen van de laatste jaren zorgden ervoor dat we moesten ingrijpen. De straat moet om de haverklap afgesloten worden waardoor de buurt zonder water komt te zitten. Dit moet veranderen. De straat werd in de vorige legislatuur al vernieuwd, maar toen werd de waterleiding jammer genoeg niet aangepakt."

‘Minder hinder’ filosofie wordt ook hier toegepast

“Net zoals bij alle openbare werken willen we de hinder voor de inwoners en de handelaars in de buurt beperken”, zegt Bart. Daarom zullen de werken opgedeeld worden in twee fases: een eerste fase van de Kruisstraat tussen het knooppunt met de Molenstraat en de Driesstraat en een tweede fase tussen de Driesstraat en de Winkelstraat. “De bestaande waterleiding en de aansluitingen aan de woningen zullen vervangen worden. Daarnaast leggen we ook de waterleidingen onder de voetpaden in plaats van centraal in de straat, zodat we bij eventuele problemen in de toekomst niet alles moeten opengooien.

Wanneer de werken van start gaan is momenteel nog niet duidelijk. "Misschien voor het bouwverlof, maar mogelijk pas erna. Van de werken aan de waterleidingen maken we conform onze minder-hinder filosofie tevens gebruik om de elektriciteitsleidingen ondergronds te steken en nieuwe openbare verlichting te plaatsen. Hoe dan ook ga ik er persoonlijk bij de Watergroep voor pleiten om steeds één rijvak open te laten voor het verkeer, zodat ook de verkeershinder beperkt blijft ”, zegt Bart.