Provincie ondersteunt zomerscholen

Door Bart Nevens op 23 juni 2020
Zomerscholen provincie Vlaams-Brabant - gedeputeerde Bart Nevens

De provincie Vlaams-Brabant gaat organisaties die een zomerschool aanbieden ondersteunen bij de opzet, aanvraag en uitwerking van hun activiteit. "Dankzij dit totaalpakket kunnen kinderen die door de corona-crisis leerachterstand hebben opgelopen, het nieuwe schooljaar beter starten", zegt gedeputeerde van Onderwijs Bart Nevens.

Elk jaar na een schoolvakantie worden leerkrachten geconfronteerd met kinderen die door een goede omkadering thuis of doordat ze aan een zomerkamp hebben deelgenomen, sterker zijn geworden. Maar het omgekeerde komt helaas ook voor: leerlingen die het al moeilijk hadden en tijdens de vakantie een nog grotere achterstand hebben opgebouwd. “De coronacrisis heeft deze kloof vaak nog vergroot",  zegt Bart Nevens. "Daarom willen wij  deze zomer school en vakantie verenigen en samenbrengen in een ondersteunend aanbod. Op die manier willen we er voor zorgen dat kinderen, die moeilijkheden hadden alle schoolse vaardigheden en kennis te verzamelen dit schooljaar,  zonder achterstand aan de start van het nieuwe schooljaar verschijnen. We willen dat iedereen mee is, zonder dat we de lat verlagen. We willen mee de onderwijsmotor helpen aanzwengelen”.

Ook voor speelpleinen, kampen of sportkampen

De steun bestaat uit een totaalpakket: het online platform www.schitterendaandestart.be, hulp bij de oproep en opstart van zomerschool, opleiding en ondersteuning voor de begeleiders in aanloop van en tijdens de zomerschool en hulp bij het zoeken van vrijwilligers voor de zomerscholen. "Vanuit de provincie ondersteunen we organisatoren en lesgevers van zomerscholen,  zodat ze zo efficiënt mogelijk leerlingen kunnen helpen. Ook alle kinderen die tijdens speelpleinen, kampen of sportkampen spelenderwijs in contact komen met ‘schoolse vaardigheden’, zoals taal, STEM en ondernemend denken kunnen hier gebruik van maken", besluit Bart Nevens tevreden.