Samen met de lokale handelaar oplossing zoeken voor plastic-probleem

Door Bart Nevens op 15 december 2017, over deze onderwerpen: Afvalbeleid, Leefmilieu

De discussie rond de plastic winkelzakjes gaat in Vlaanderen intussen al enkele jaren mee. Bart hamert al lang op duidelijkheid, zowel in het belang van de consument als voor de producenten en de handelaars. Unizo sluit zich aan bij Bart zijn standpunt.

Nadat minister Schauvliege eerder liet verstaan om voor een volledig verbod te willen, torpedeerde Open VLD het verbod. "Alle drie meerderheidspartijen willen minder plastics, maar over de manier waarop is geen eensgezindheid. Ik ben er van overtuigd dat je met een eenzijdig verbod wel iets kan bereiken, maar niet genoeg. Akkoord, de plastic afvalberg zal naar beneden gaan, maar er is een mentale switch nodig. We moeten niet alleen ons gedrag veranderen, maar ook de manier waarop we tegenover (wegwerp)producten staan", zegt Bart.

"Daarom pleitten we al geruime tijd voor een ontradende prijs, die mee bepaalt wordt door de winkeliers. Het kan niet de bedoeling zijn dat elke handelaar zelf een prijs kiest: er moet een uniforme regeling gevonden worden die in elke bakkerij odf slagerij gelden zal. Het feit dat ook UNIZO dit standpunt nu deelt, toont aan dat de geesten aan het rijpen zijn."