Uitbreiding pmd-zak is stap voorwaarts

Door Bart Nevens op 18 december 2017, over deze onderwerpen: Afvalbeleid, Leefmilieu

Bart zijn standpunt rond de "paarse zak" wordt gevolgd door Fost Plus. De organisatie legde een voorstel op tafel om de blauwe pmd-zak uit te breiden naar andere fracties.

Reeds enkele jaren pleit Bart onomwonden voor de uitbreiding van de pmd-zak. "Er liepen enkele proefprojecten van Fost Plus waarbij men onderzocht welke inzamelmethode de beste was: zowel voor ons milieu als voor de portefeuille. De conclusies bevestigen ons standpunt: een uitbreiding van de pmd-zak is de beste keuze".

Als het van Fost Plus afhangt zullen we binnenkort dus ook yoghurtpotjes en plastic folies in de pmd-zak mogen werpen. "Een goede zaak: want daardoor verbranden we het niet langer, maar recycleren we het. En voor de burger wordt het dus eenvoudiger om te sorteren, want er komt geen extra zak bij." (lees verder onder de foto)

Blauwe kleur blijft behouden

De blauwe pmd-zak zal uiterlijk hetzelfde blijven: er komt dus geen paarse pmd-zak, zoals Bart steeds aankondigde. "Die verwijzing naar die kleur was natuurlijk beeldspraak. Er was de blauwe pmd-zak en daarnaast de roze zak voor zachte plastics zoals die yoghurtpotjes en plastic folies. Ik pleitte voor één uitgebreide afvalzak, en blauw en roze vormt samen paars", lacht Bart. "Maar zoals steeds: het is de inhoud die telt. Ik ben tevreden dat Fost Plus dit voorstel op tafel legt, we moeten dit nu in het parlement afwegen en onderzoeken hoe en waar we dit voorstel kunnen versterken zodat we naar een kringloopeconomie kunnen evolueren. De uitgebreide pmd-zak is immers geen eindpunt, maar een stap vooruit richting een volwaardige kringloopeconomie."