UiTinVlaanderen.be weert lezing Theo Francken

Door Bart Nevens op 24 november 2017, over deze onderwerpen: Kortenberg
Theo Francken

Hanteert de website UiTinVlaanderen.be een dubbele standaard voor politieke partijen? Daar lijkt het alvast op, want de aankondiging van een lezing van staatssecretaris Theo Francken (N-VA) in Kortenberg werd stante pede verwijderd, terwijl gelijkaardige activiteiten van andere politieke partijen wel toegelaten worden. “Dit kan niet. Ik ga bevoegd minister Sven Gatz hierover ondervragen”, zegt Vlaams Volksvertegenwoordiger en Kortenbergs schepen Bart Nevens (N-VA).

Op de website UiTinVlaanderen.be kan je terecht voor de cultuur- en vrijetijdsagenda voor Vlaanderen en Brussel. Naast concerten, quizzen of theatervoorstellingen kan je er ook activiteiten van politieke partijen terugvinden. “De website, een initiatief van de Vlaamse minister van Cultuur, hanteert een reglement waarbij politieke activiteiten ingedeeld worden in twee groepen”, legt Vlaams Volksvertegenwoordiger en Kortenbergs schepen Bart Nevens (N-VA) uit. “Evenementen waar het vrijetijdsgehalte de bovenhand heeft, zoals eetfestijnen of een quiz, mogen wel op de online-agenda verschijnen. Een evenement waar politieke meningen worden geuit via bijvoorbeeld een toespraak, ook op eetfestijnen of recepties, worden door beheerder Publiq van de website geweerd.

De lokale N-VA-afdeling van Kortenberg had de komst van staatssecretaris Theo Francken op 10 december onder meer via UiTinVlaanderen bekend gemaakt, maar kreeg via de gemeentediensten te horen dat die activiteit verwijderd ging worden. “Conform het reglement mag het niet op UiTinVlaanderen gepubliceerd worden, aangezien Theo Francken er zijn beleid komt toelichten. We wisten dit echter niet, want het online reglement vermeldt namelijk helemaal niets van regelgeving rond politieke activiteiten. Het zijn onze gemeentendiensten die de regelgeving daarrond hebben ontvangen van webbeheerder Publiq. Wij schikken ons uiteraard naar de spelregels, maar dan moeten die spelregels wel voor iedereen gelijk zijn.

En daar wringt nu net het schoentje. Even rondzoeken op de website en je vindt tal van gelijkaardige activiteiten van andere politieke partijen die wél mogen blijven staan, hoewel ze evengoed indruisen tegen het reglement. Een organisatie van Open VLD Aalst waar kamerlid Carina Van Cauter de hervorming van het erfrecht komt toelichten, of de nieuwjaarsreceptie van CD&V Haacht met minister Koen Geens worden niet geweerd. “Het is duidelijk dat hier met twee maten en gewichten gewerkt wordt. Dit ruikt naar doelbewuste censuur. Ik zal bevoegd minister Sven Gatz (Open VLD) hier in het parlement dan ook over ondervragen, want zoiets kan niet door de beugel”, besluit Bart Nevens.