Verbod op onverdoofd slachten: de eindmeet is in zicht

Door Bart Nevens op 25 mei 2016, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Dierenwelzijn

Op vraag van de commissie dierenwelzijn zal de Raad van State advies uitbrengen over decreetsvoorstel dat het verbod op onverdoofd slachten moet regelen. De bedoeling is om tot een breed gedragen en goed onderbouwde regelgeving te komen.

“Laat één ding duidelijk zijn: wij gaan voor resultaat”, steekt Bart van wal. “De Raad van State heeft 30 dagen om een advies uit te brengen, het gaat dus om een klein uitstel. Hierdoor worden de slaagkansen groter en komt een verbod dichterbij. Dat sommigen (lees: CD&V) wat meer tijd nodig hebben, stelt ons als partij teleur, maar we gaan er toch in mee om tot een zo breed mogelijk draagvlak te komen.”

Als N-VA hebben we nog steeds de ambitie om naar een totaalverbod te evolueren voor onverdoofd slachten. Daarom staat dit al jaren expliciet in ons partijprogramma. Wij pinnen ons evenwel niet vast op een bepaald moment.

Onverdoofd slachten wat is dat? Waarom een verbod?

Onverdoofd slachten gebeurt onder meer in het kader van halal slachten voor moslims en voor koosjer slachten door de joodse gemeenschap. Sinds vorig jaar mogen schapen voor het offerfeest niet langer op tijdelijke slachtvloeren maar enkel in erkende slachthuizen geslacht worden.

Alle experts, rapporten en onderzoeken zijn het erover eens dat onverdoofd slachten in vergelijking met doden na verdoving nadelig is voor het welzijn van het dier. Ook de Belgische Raad voor Dierenwelzijn sluit zich daar in zijn advies van 2010 bij aan.

We pleiten voor een verbod, en dat geldt uiteraard voor iedereen. We viseren dus zeker geen doelgroep, dit gaat om dierenwelzijn. Niets anders.