Vijf voor twaalf voor motorcross in Vlaanderen

Door Bart Nevens op 9 juni 2015, over deze onderwerpen: Natuur, Ruimtelijke ordening, Vlaamse Rand, Sport, Sportinfrastructuur
Motorcross Kester - Bart Nevens

Dit weekend werd in Kester mogelijk de allerlaatste motorcrosswedstrijd gereden. Ik trok dan ook aan de alarmbel, want het afscheid  van het iconische parcours in Kester geeft aan dat het voor de motorcross in Vlaanderen vijf voor twaalf is.

Enkele jaren geleden kocht Natuurpunt een deel van de Kesterheide aan. Natuurpunt wil de Kesterheide ombouwen naar heidegebied. Dit impliceert onder andere begrazing met schapen en het verdwijnen van de populieren. Er werd een overeenkomst afgesloten zodat de motorcross tot 2015 kon doorgaan, maar daarna moet de cross verdwijnen. Dit weekend was ik zelf op de cross aanwezig en van wat ik daar zag kan menig festival organisator iets leren. Overal waren er vuilbakken te vinden en er bestond aan sommige kraampjes zelf een statiegeld systeem. Terwijl ik dit schrijf lopen er trouwens hele groepen vrijwilligers over het parcours en de aanpalende weiden en velden om elk stukje vuil op te ruimen, waarna waar nodig het gras wordt terug gezaaid.

Dat Natuurpunt de gronden waarover het als eigenaar beschikt, inricht naar eigen voorkeur is een logische keuze. Maar als ik hoor dat er naast de cross – één weekend per jaar - ook geen plaats meer zal zijn voor fietsers, wandelaars of jeugdbewegingen, dan vind ik dit heel jammer. Versta me niet verkeerd, de natuur moet ruimte krijgen. Maar wat een zonde zou het zijn indien we niet meer van de pracht van de Kesterheide kunnen genieten? Ik hoop uit de grond van mijn hart dat er alsnog een compromis bereikt kan worden tussen de verschillende partijen, maar het water blijkt diep te zijn.

Motorcross in Vlaanderen: wat brengt de toekomst?

We moeten ons in Vlaanderen de vraag durven stellen waar we naar toe willen met deze mooie sport. Vandaag  stellen we vast dat er in Vlaanderen steeds minder plaatsen zijn waar motorrijders terecht kunnen. Er is vooral een schrijnend gebrek aan permanente parcours waar motorrijders kunnen gaan trainen. Rijders die gedwongen naar het buitenland afzakken om te gaan trainen, zijn eerder regel dan uitzondering geworden. We hebben dan ook dringend nood aan trainingsfaciliteiten. Zowel voor de vele rijders, als voor de natuur: op die manier verhinderen we dat er rijders gaan rondrijden in de bossen, met alle gevolgen van dien.

Minister Joke Schauvliege, bevoegd voor Ruimtelijke Ordening, uit in haar beleidsnota de intentie om naar een structurele oplossing voor de sport te zoeken. We zijn zowel aan ons zelf als aan de roemrijke geschiedenis van deze prachtige sport verplicht een structurele oplossing te zoeken. Daarnaast pleit ik er voor dat de minister druk zet in het zoeken naar tijdelijke trainingsinfrastructuur in de Vlaamse havens. De aanzet hiervoor werd destijds gegeven door toenmalig minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters, hopelijk kunnen we op korte termijn landen.

Motorcross is met grote kampioenen als Everts, Geboers en Smets zowat Vlaams erfgoed geworden. Indien we nu geen actie ondernemen dan dreigt er samen met deze sport ook een stukje geschiedenis verloren te gaan.