"Vlaanderen de dupe van Brusselse wurgpolitiek"

Door Bart Nevens op 23 november 2016, over deze onderwerpen: Brussel / Vlaamse Rand, Kortenberg, Leefmilieu, Luchthaven, Natuur, Ruimtelijke ordening, Vlaamse Rand, Zaventem
Bart Nevens Brussels Airport Luchthaven Zaventem

“De plannen van Brussels Airport Company maken dat Vlaams-Brabant alle vluchtroutes over zich zal krijgen en zijn het gevolg van de Brusselse wurgpolitiek. Het wordt tijd dat ook Brussel haar verantwoordelijkheid opneemt”, zei Bart in het Vlaams Parlement.

Luchthavenbeheerder Brussels Airport Company (BAC) wil groeien en lanceerde vorige week haar visienota 2040 waarin ze hun uitbreidingsplannen voorstellen. De visienota kreeg onmiddellijk felle kritiek vanuit Vlaams-Brabant. “En terecht, want sommige elementen van de plannen betekenen de doodsteek voor enkele gemeenten. Zo zouden door het verlengen van de startbaan 25L/07R met 800 meter, zoals voor gesteld door BAC, er onteigeningen moeten gebeuren in Erps-Kwerps en Steenokkerzeel. Bovendien zal Vlaanderen alle lasten van de luchthaven moeten torsen”, zegt Bart.

Vliegtuigen zullen hun landing immers veel sneller inzetten waardoor het oosten van Vlaams-Brabant veel meer hinder ondervinden dan vandaag het geval is. “Ook andere gemeenten zoals Zaventem, Sterrebeek, Tervuren en Vilvoorde zullen een pak meer hinder ondervinden aangezien vliegtuigen pal over hun dorpskernen zullen opstijgen. Wie nu op ruime afstand van vliegtuigroutes woont, zal dan pal onder die routes wonen.”

Maar Bart ziet ook positieve elementen aan het plan zoals een multimodaal mobiliteitsknooppunt. “Het feit dat BAC de mogelijkheden ziet om te groeien, om niet 60 000 maar 120 000 rechtstreeks en onrechtstreeks te werk te stellen, kunnen we alleen maar onderschrijven en ondersteunen. Maar niet tegen elke prijs. We mogen het kind echter niet met het badwater weggooien. We moeten dit plan aangrijpen om te bekijken hoe we de groei van onze luchthaven kunnen faciliteren.”

Kortzichtige politieke van Brussels Gewest is de aanleiding

De luchthaven van Zaventem is goed voor 60 000 jobs, waarvan er 3000 op de luchthaven ingevuld worden door werknemers afkomstig uit het Brussels Gewest. Brussels Airport is daarmee de grootste private werkgever voor Brusselaars. Nochtans dringt dat niet door in Brussel.

Integendeel: recent besliste de Brusselse Regering om de tolerantiegrens voor vliegtuiglawaai te schrappen. De Brusselse Regering knijpt de luchthaven van Zaventem stilletjes dood. "Het is logisch dat de luchthavenuitbater dan naar mogelijkheden zoekt om binnen een stabiel kader een groei te kunnen realiseren. Dit om de torenhoge boetes die ze opgelegd krijgen als ze de door Belgocontrol opgelegde vliegroutes volgen -  van het Brussels Gewest proberen te vermijden. De CEO van een luchtvaartmaatschappij uit pakweg Qatar die dit op zijn bord krijgt, bekijkt alternatieve opties in het buitenland onmiddellijk met een andere blik."

Vlaamse Regering heeft nog geen standpunt ingenomen

Op de vraag wat standpunt van de Vlaamse Regering is met betrekking tot de voorgestelde plannen van BAC, antwoordde minister Schauvliege dat ze alle aspecten van het verhaal wil verzoenen: mobiliteit, leefmilieu, leefbaarheid, open ruimte, economie, geluid,… “De minister benadrukte dat hierover nog geen standpunt is ingenomen binnen de Vlaamse Regering en dat een evenwicht tussen al die aspecten, binnen de geldende wetgeving, voor haar van belang is. Iets waar ik me uiteraard bij kan aansluiten”, zegt Bart.

Bart had op het einde van zijn betoog in het Vlaamse Parlement (letterlijk) een uitsmijter in petto, om duidelijk weer te geven dat een eerlijke verdeling van de lasten en de lusten nodig is in het luchthavendossier. Benieuwd naar die uitsmijter? Die kan je hier bekijken.

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is