Vlaanderen in lijn met plannen EU om plasticberg aan te pakken

Door Bart Nevens op 14 juni 2018, over deze onderwerpen: Afvalbeleid, Leefmilieu, Natuur
plastic

De Europese commissie lanceerde de ambitie om de zogenaamde wegwerpplastics aan te pakken. “De ambities die geuit worden zijn lovenswaardig. Bovendien liggen ze in lijn met wat we in Vlaanderen vooropstellen”, zegt Bart.

Recent publiceerde de Europese Commissie haar ontwerprichtlijn over kunststof voor eenmalig gebruik, vaak wegwerpplastics genoemd. De richtlijn focust op de tien belangrijkste productgroepen die aangetroffen worden in het zwerfvuil in zee en is erop gericht om het gebruik van wegwerpplastics sterk te verminderen. “Producten zoals plastic bestek, wattenstaafjes, borden en rietjes waarvoor voldoende alternatieven voorhanden zijn, wil de commissie helemaal verbieden. Een aantal andere items wil Europa zo veel mogelijk ontmoedigen”, legt Bart uit.

Enkele weken geleden nog stelde minister Schauvliege in de pers haar verpakkingsplan voor, dat onder druk van N-VA bijschaafd zal worden. “Als we afval willen aanpakken moeten we naar de bron kijken. Dat wil zeggen dat je de producenten moet durven betrekken. Het feit dat de sector een voorstel deed op onze vraag is alvast een eerste stap in de goede richting.”

Opportuniteiten voor Vlaamse bedrijven

De commissie wil het niet op lange baan schuiven, maar wil al binnen een jaar tastbare resultaten af leveren. “Afhankelijk van het type verplichting zullen de lidstaten de richtlijn dan binnen de twee dan wel drie jaar na de inwerkingtreding moeten implementeren. Dit ambitieuze tijdspad opent perspectieven voor Vlaamse bedrijven”, besluit Bart tevreden.