U bent hier
Milieulessen op school: een maat voor niks?
Volgens een studie van de onderzoeksgroep Edubron (Universiteit Antwerpen) blijkt dat de milieulessen op school hun doel missen. De kennis die de jongeren krijgen, leidt volgens hen immers niet tot milieuvriendelijker gedrag. Minister Joke Schauvliege spreekt dit tegen. Ik stelde de minister vragen in de commissie.
Ondanks de initiatieven hebben tieners amper voeling met natuur, planten en dieren. Bovendien blijkt ook dat hoe ouder de leerlingen worden, hoe minder voeling ze met de natuur hebben. Opmerkelijk is dat de helft van de middelbare scholieren vindt dat mensen zich te veel zorgen maken over vervuiling en dat amper één op de drie denkt dat zijn welzijn samenhangt met het welzijn van de natuur en een gezond leefmilieu, wat bitter weinig is.
Milieuzorg Op School (MOS) blijkt aldus een sterker effect te hebben op de theoretische kennis, en minder op de toegepaste kennis. Men heeft dus het kader wel goed, men weet goed waarover het gaat, maar als men dat dan in de praktijk moet toepassen, scoort men minder goed. De Vlaamse Regering heeft dan ook besloten om op basis van deze resultaten MOS bij te sturen.
Om gedrag wijzigende resultaten hebben te bereiken zal meer aandacht worden gegeven aan intrinsieke motivatie en de vergroening van de schoolruimte zelf. Ook het belang van duurzame ontwikkeling zal worden beklemtoond, net als het inzetten op participatie en leerlinggericht onderwijs.
Hopelijk brengt dit de noodzakelijke veranderingen in het gedrag teweeg. Het belang van een bewustzijn rond de impact van ons doen en laten op het milieu kan immers niet genoeg benadrukt worden.