U bent hier
Wordt Brussel onbereikbaar?
De ontwerpvisie van het nieuwe Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling (GPDO) van de Brusselse Regering dat recent lekte roept vragen op: “Het vogelvrij verklaren van de automobilist om het eigen falen te maskeren leidt niet tot een betere mobiliteit”, waarschuwt Bart.
De gelekt ontwerpvisie van het nieuwe Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling (GPDO) van de Brusselse regering is duidelijk: voetgangers krijgen meer ruimte, grote delen van de Kleine Ring worden overkapt en het gebruik van de auto wordt ontmoedigd. Op zich uiteraard niets mis mee, integendeel. Ook andere steden kennen een ruime voetgangerszone en stimuleren het gebruik van het openbaar vervoer. Het is logisch dat ook onze hoofdstad zich in deze logica inschrijft.
Tunnels sluiten om het eigen falen te maskeren
Maar er rijzen ook heel wat vragen. Want zo wordt onder meer de mogelijkheid bekeken om tegen 2025 heel wat tunnels te sluiten, onder meer de Georges Henritrechter en de Montgomery-, Boileau-, Vleurgat- en Baillytunnel zouden dichtgaan. Een vreemde keuze, want het autoverkeer zo veel mogelijk ondergronds laten verlopen is de perfecte manier om lanen autovrij te maken. Tenzij de Brusselse Regering nu onder het mom van een ander beleid haar eigen nalatig tunnelbeleid wil maskeren.
Alternatieven graag!
Bovendien zijn deze plannen ronduit nefast voor de Vlaamse Pendelaar, want de Brusselse Regering wil onverminderd verder gaan met het supprimeren van de toegang tot de stad via de E40. Volgens de huidige plannen moeten de huidige zes rijvakken er plaatsmaken voor één rijvak. Wie vandaag met de auto de stad binnenrijdt weet wat een chaos het daar nu al is. De files reiken nu al vaak tot aan de Ring. Als men vervolgens ook de George Henritrechter en de Montgomery-, Boileautunnel wil sluiten dan wordt pakweg de VUB bereiken vanuit Kortenberg een huzarenstuk waarvoor er flink wat omgereden zal moeten worden. Bovendien er buiten het ontmoedigen van worden de auto schijnbaar geen alternatieven voor de auto voorgesteld. Onze hoofdstad mag niet onbereikbaar worden.
In het belang van de Brusselaars, de 380.000 pendelaars én in het belang van de mobiliteit in onze hoofdstad en de Vlaamse Rand moeten de plannen van de verschillende overheden op elkaar afgestemd zijn. Met een halfslachtig plan dat niet aansluit bij de realiteit is niemand gebaat. Midden oktober wil de Brusselse Regering haar gefinaliseerde plan rond hebben, de tijd dringt dus.